Skip to content Skip to footer
Economia Republicii Moldova, care a avut de suferit în urma crizei pandemice, este afectată de un alt val de dificultăți cauzate de războiul din țara vecină. În acest context, Agenția de Investiții „Invest Moldova”, în baza mandatului său de atragere și protejare a investițiilor, dar și susținere a exportatorilor, a lansat platforma „Dialog Pro-Business”.

Aceasta reprezintă răspunsul la necesitățile de suport, comunicare și identificare de soluții la problemele cu care se confruntă mediul de afaceri din Republica Moldova.

„În această perioadă, care presupune multe riscuri, dar și oportunități, ne-am propus să lansăm un dialog dintre Guvernul Republicii Moldova și asociațiile din sectoarele importante ale economiei. Scopul este de a discuta despre problemele care apar și de a identifica soluțiile și modul în care guvernul poate contribui la soluționarea acestora”, a declarat Directorul General al Agenției de Investiții „Invest Moldova”, Stelian Manic.

În cadrul platformei se desfășoară un șir de întâlniri cu reprezentanții diferitor sectoare ale economiei Moldovei, pe parcursul cărora este analizată situația și problemele stringente ale fiecărei industrii în parte. Scopul principal este identificarea soluțiilor optime și a căilor alternative, pentru a permite afacerilor să-și continue activitatea.

La întâlniri participă, alături de antreprenori, reprezentanți ai autorităților guvernamentale relevante, asociațiilor de business și organizațiilor internaționale care vor contribui la elaborarea unui plan comun de acțiuni pentru redresarea situației.
Primele întâlniri au fost dedicate sectorului tehnologiilor informaționale și telecomunicațiilor și sectorului business process outsourcing. Reprezentanții companiilor din aceste domenii au identificat ca fiind cel mai important pentru activitatea lor, riscul de relocare permanentă a echipelor în alte țări, din motive de siguranță.
„Industria ICT este o industrie cu un grad înalt de mobilitate, însă Moldova s-a îngrijit să aibă o ofertă foarte atractivă, comparativ cu țările din regiune, acesta fiind un avantaj pe care îl putem valorifica și în condițiile actuale. Ca urmare a unei discuții cu sectorul, Ministerul Economiei și partenerii de dezvoltare, am identificat un plan de măsuri pe care le putem implementa în perioada imediat următoare. Trei obiective pe care le vedem la moment ar fi: prevenirea relocării permanente a companiilor și talentelor pe care le avem în țară, asigurarea unei colaborări cu sectorul IT din Ucraina, valorificarea oportunităților generate de restricțiile impuse în Rusia și Belarus, companiile IT aflându-se în imposibilitate de a-și desfășura activitatea acolo sunt în căutarea unei alte țări din regiune”, a menționat Natalia Donțu, Administrator IT Park.
Atât companiile din domeniul ICT, cât și BPO, văd în situația creată în regiune nu doar riscuri, dar și oportunități.
„Dacă vorbim de oportunități cred că avem o posibilitate de majorare a capitalului uman în țară. În ultima perioadăexista o deficiență de cadre și cred că acum vom avea un influx de persoane calificate din Ucraina, dar și o parte din oamenii noștri vor reveni din Rusia”, a declarat Alexandru Rusu, CEO Viatel.
Atât guvernul, cât și partenerii de dezvoltare vin cu soluții rapide la situația creată, acțiunile fiind îndreptate atât către soluționarea problemelor cu care se confruntă afacerile, dar și către valorificarea oportunităților apărute.
„Aflând necesitatea companiilor de a realoca temporar angajații peste hotare a fost adoptată o decizie a Comisiei pentru Situații Excepționale care permite derogarea de la Codul Muncii, astfel încât angajații companiilor locale săpoată lucra de peste hotare. De asemenea, am creat condiții pentru a permite companiilor IT să angajeze specialiști din Ucraina”, a menționat Andrei Cușca.